Pålideligt Usande Nyheder

Onsdag 14. Maj 2025

Bornholm redder garnet

Foto: Wikimedia Commons/Klugschnacker
Af
Bo Thomsen
Søndag, 28. Februar 2021

Efter regeringens udmelding i sidste uge har Bornholms turistråd arbejdet hårdt på en re-branding af den naturskønne ø.

Helle Bødtker, anden suppleant i turistrådet, fortæller at Bornholms turistråd har arbejdet hårdt gennem weekenden på en decideret re-branding af øen.

- Vi har virkelig knoklet for det her, og vi tror på at det bliver stort. I mange år var øen kendt som klippeøen, og vi føler at tiden er moden til at fokusere på det brand.

Turistrådet håber på en kæmpe bølge af tilrejsende fra mandag morgen.

- Vi forventer en stor mængde tilrejsende, især fra det hårdt pressede hovedstadsområde, hvor mange folk efterhånden er blevet rigtig grimme at se på, fortsætter Helle Bødtker.

Frisørerhvervet opruster

På Bornholm møder postulatpostens udsendte reporter, frisør Henrik Lysager. Han er indehaver af øens geografisk højest beliggende Frisørsalon og han er ved at sætte et nyt skilt op på facaden. Fra Mandag morgen skifter salonen navn fra 'Discountklipperiet' til 'Bjergkammen hair and beauty salon'.

Han satser på at tiltrække et mere sofistikeret kundesegment.

- Min søn har for nylig været i København for, at se på hvor meget frisørene tager for en klipning der, og lad os bare slå fast at vi blev chokerede! Her på øen er vi vant til at en luksusklipning, hvor du også får vasket håret, koster 67 kroner.

- I København betaler de gladeligt tusindevis af kroner for en klipning, der tilmed tager meget længere tid end de 10 minutter vi typisk prøver at holde os under.

Kan mærkes på Lolland

At Bornholm vil markere sig kan mærkes så langt væk som på Lolland.

Her fortæller kommunaldirektør i Guldborgsund kommune, Birk Hansen, at han er blevet kontaktet af Erhvervsrådet i Rønne flere gange i den forgange uge.

- Jeg er blevet kontaktet af Rasmus Cedergren fra Erhvervsrådet i Rønne. Han er meget interesseret i at bytte bynavn med Sakskøbing. Vi har endnu ikke nået en aftale, men jeg er sikker på at vi kan, hvis blot jeg kommer først under saksen.

Erhvervsdrivende er entusiastiske

Erna Karlsson, der er senior mutter i det lokale bordel-bureau, bakker op om planen om at skifte bynavn og fokusere på byens saloner.

- Vi er meget glade for det. Vi har savnet udfordringer her under coronakrisen. Klientellet har været det samme, og den store variation som vores branche normalt tilbyder har været begrænset. Mange af vores ansatte har stor erfaring med at style hår, og jeg ser ingen grund til, at vi ikke også ville kunne opfylde dét behov for kunderne.